Ondersteunend materiaal voor het vak levensbeschouwing op het Reynaertcollege te Hulst
docent: Wino Evertz
Beoordeling en getuigschrift.

Je docent heeft in je onderzoek diverse rollen.
Hij is begeleider, actieve ondersteuner, coach, soms uitdager en ook beoordelaar.

Op onze school worden cijfers gegeven en ook voor levensbeschouwing wordt dit gedaan.
Er worden voor het onderzoek serieuze verwachtingen aan je gesteld wat betreft  werk, tijd en zorg die je eraan besteedt.

Toch is het cijfer niet het belangrijkste.
Bewust is er gekozen voor een werkwijze waarin je heel veel ruimte krijgt om je eigen belangstelling te volgen en je te verdiepen in wat jou echt interesseert.

Vaak ontdekken leerlingen die het onderzoek doen talenten en mogelijkheden bij zichzelf, die ze nog niet kenden. Leerlingen hebben vaak enorm veel in hun mars! Wat het onderzoek je inhoudelijk oplevert in je denken en je ontwikkeling is al een beloning voor je werk. Maar ook wat je ervan leert en van je eigen mogelijkheden ontdekt, is een soort beloning.

Uiteindelijk komt er een cijfer. Dat is voor de rapportvergaderingen en overgangsvergaderingen nodig. Maar dat cijfer zegt niet alles. Je docent hoopt je ook actief te kunnen waarderen met belangstelling, meedenken en ondersteunende kritiek als je bezig bent.

Als het onderzoek klaar is, krijg je een getuigschrift. Daarop staat beschreven wat het onderzoek inhield en waarover je je onderzoek deed. Daarnaast worden de kwaliteiten die je bij het doen van je onderzoek liet zien verwoord en beschreven. Op deze wijze wil je docent je actief waarderen voor wat hij aan vaardigheden en andere competenties bij jou waarnam. Het cijfer wat je behaalt zegt soms niet zo veel en zegt zeker niet alles!
stuur e-mail